KSO’dan ‘Karekodlu Çek Sistemi’ webinarı

KSO ve Kredi Kayıt Bürosu’nun iş birliğinde ‘Türkiye’de ve Kocaeli’de Çekli Ticaretin Durumu ve Karekodlu Çek Sistemi’ konulu bir webinar düzenlendi

KSO’dan ‘Karekodlu Çek Sistemi’ webinarı

Kocaeli Sanayi Odası (KSO) ile Kredi Kayıt Bürosu (KKB) iş birliğiyle ‘Türkiye’de ve Kocaeli’de Çekli Ticaretin Durumu ve Karekodlu Çek Sistemi’ konulu bir webinar düzenlendi. İlgili yasal düzenlemelerin gerçekleştirilmesiyle birlikte 1 Ocak 2017 tarihinden itibaren zorunlu hale gelen ‘Karekodlu Çek Sistemi’, Türkiye Bankalar Birliği, TOBB ve Kredi Kayıt Bürosu çalışmalarıyla hayata geçirilmiş, ticari hayata büyük katkılar sunmuştu. Düzenlenen webinarda KKB İş Geliştirme Yöneticileri Tufan Şener ile Günay Eker, katılımcılara önemli bilgilendirmelerde bulundu.

FAYDALI BİLGİLER

Yaklaşık 1,5 saat süren webinarda ticari faaliyetlerinde çek ile ödeme yapan, tahsilat aracı olarak çek kullanan, teminat mektubu kabul eden ve teminat mektubu veren kurumlara yönelik faydalı bilgiler aktarıldı. Çevirimiçi düzenlenen seminerde; ‘KKB ve Findeks, çekin ülke ekonomisi için önemi, karşılıksız çek gelişimi, Karekodlu Çek Sistemi (KKÇ), KKÇ rapor içeriği ve nasıl alınacağı, risk sınıflarına göre çekler, karekodlu çek kayıt sistemi, yeni nesil Findeks mobil ile Elektronik Teminat Mektubu Platformu’ başlıklarında sunumlar yapıldı.

ÇEK, SERMAYEYİ PAYLAŞMAKTIR

Webinarda ilk sözü alan KKB İş Geliştirme Yöneticisi Tufan Şener, KKB ortaklık yapısından bahsederek, “Kredi Kayıt Bürosu, Türkiye'nin önde gelen dokuz bankasının ortaklığı ile kurulmuştur” dedi. Ardından KKB tarafından hayata geçirilen Findeks uygulamasından bahseden Şener, “Findeks, bireylere ve reel sektöre yönelik olarak tasarlanmış yeni finansal hizmetler platformudur” diye konuştu. Çek sistemini anlatarak devam eden Şener, “Çek hem bir ödeme hem finansman hem de tahsilat aracıdır. Ülkemizde bir çekin ortalama 5 kez el değiştirdiğini tespit ettik. Bu da gösteriyor ki çek, sermayeyi paylaşmak anlamına geliyor” ifadelerini kullandı.

KARŞILIKSIZ ÇEK ORANI

Çekin ülke ekonomisi için öneminden bahsederken bazı veriler paylaşan Şener, “Ülkemizde aktif tekil keşideci sayısı 500 bindir. Tekil hamil sayısı da aynı oranda. Son 10 yılın ortalamasına baktığımızda yıllık bankalara ibraz edilen çek adedi 20 milyon, toplam çek hacmi ise 1 trilyon TL’dir. Toplam çek işlem hacmi ise 100 milyondur” diyerek toplam çek adedi ile karşılıksız çek oranlarına ilişkin bir karşılaştırma yaptı. Ülkemizde 2017 yılı temmuz ayında 36 bin 293 adet çekin karşılıksız olduğunu söyleyen Şener, “2020 yılına geldiğimizde bu oran 16 binlere düştü. 2021 yılında ise 11 bin 994 adede indi. Yüzdelik oran olarak baktığımızda Türkiye genelinde karşılıksız çek oranı yüzde 1’ler seviyesindedir” açıklamasında bulundu.

TÜRKİYE ORTALAMASININ ALTINDA

Kocaeli özelinde bir veri paylaşan Şener, “Kocaeli’de ticaret hacmi oldukça fazla. Bu nedenle çek tutarları da oldukça yüksek. Mart 2017’de Kocaeli’de yazılan çeklerin yüzde 2,2’si karşılıksız çıkarken Aralık 2018’de bu oran yüzde 10 seviyelerine yükseldi ancak son 2 aylık dönemde Türkiye ortalamasının da altında bir seyir var. Son dönemlerde karşılıksız çek ve protestolu çeklerdeki düşüşü ekonomideki büyümeye bağlamak mümkün” diye konuştu. Şener, son olarak Elektronik Teminat Mektubu hakkında da kısa bir bilgi verdi.

KAREKODLU ÇEK SİSTEMİ

Ardından Kredi Kayıt Bürosu İş Geliştirme Yöneticisi Günay Eker söz alarak “Karekodlu Çek Sistemi”nin detayları hakkında bilgi verdi. Eker, “Türkiye’de 1 Ocak 2017 itibarıyla basılan tüm çek karnelerinde karekod uygulaması başlatılmıştır. Karekodlu Çek Sistemi’nde amaç; karşılıksız çek oranlarının azaltılması ve reel sektörde risk yönetimi bilincinin yaygınlaştırılması ile çek keşidecisinin geçmiş çek performansının hamil tarafından görüntülenebilmesidir” dedi.

FİNDEKS UYGULAMASI NASIL KULLANILIR?

Findeks uygulaması sayesinde Karekodlu Çek Sistemi’nin kullanılabileceğini söyleyen Eker, “Akıllı telefonunuza Findeks uygulamasını indirip, ücretsiz üye olduktan sonra çekinizi Findeks uygulaması içerisinden okuttuğunuz taktirde size detaylı bir rapor çıkarılacak. Bu rapor son 12 ay olmak üzere son 5 yıl ve ileri vadeli bilgileri size sunuyor” dedi. 

ELEKTRONİK TEMİNAT MEKTUBU

Son olarak KKB İş Geliştirme Yöneticisi Tufan Şener tekrar söz alarak, Elektronik Teminat Mektubu hakkında bilgilendirmed Ebulundu. Şener, “ Elektronik Teminat Mektubu, bankaların düzenlemiş oldukları geleneksel teminat mektuplarının gelişen teknolojiyle ve yasal düzenlemelerin tanıdığı imkanlar sonucunda elektronik ortama taşınmış halidir. Elektronik Teminat Mektubu, fiziki ortamın getirmiş olduğu operasyonel yük ve riskleri en aza indirmeyi mümkün hale getiriyor. Geleneksel teminat mektubunda iş yükünün taşındığı banka ile muhatap arasındaki mektup süreçleri tamamen dijital ortamda, Findeks Elektronik Teminat Mektubu Platformu’ndan yürütülebiliyor. Türkiye’de Ekim 2018 yılından itibaren düzenlenen Elektronik Teminat Mektubu Platformu, bugün yüzlerce kurumun milyarlarca teminatını yönettiği bir platform olarak Kredi Kayıt Bürosu’nun Findeks üzerinden tüm reel sektöre sunduğu, teknolojiye dayalı son yenilikçi hizmetidir” diyerek sözlerini sonlandırdı. Konuşmaların ardından katılımcıların soruları yanıtlanarak webinar sona erdirildi.

Körfez Gazetesi

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Üye değilseniz hemen üye olun veya giriş yapın.

SIRADAKİ HABER

banner5